« Home | Van VdP tot Funwijn - Eten en wijn - Marriage II -... » | Van VdP tot Funwijn - Eten en wijn: Mariage II - D... » | Das Liebfraumilch Drama ft. Famm. Asch. Beaudrilla... » | Megapinot? - Megavino 2007 - I » | How else can two become one, more than in one chil... » | Waardig 30 worden? » | Why is this thus? What is the reason for this thus... » | Lesviaci ofte wijn- en andere avonturen op Lesbos » | 4 No 1 Post U Di » | Washington - The Cold and Far Far West: OFO9 - Part 2 » 

woensdag, november 21, 2007 

Vino argentino: it takes more to tango.

Met de volgende Orbisproeverij in het verschiet voor komend weekend, wordt het wel hoog tijd voor een terugblik op de laatste proeverij, die aangekondigd werd als El vino del país del tango, voor zaterdag 20 oktober 2007. Argentijnse wijnen, tiens, tiens, dacht ik, daar zou nog wel eens meer dan de bandoneonmuziek van mijn favoriete melancholieker Piazzolla in kunnen zitten! Argentinië, met meer dan 200.000 hectare wijngaard verreweg de grootste wijnproducent van Zuid-Amerika, heeft ongetwijfeld heel wat te bieden. Helaas pindakaas bleef ik qua wijnselectie op de overigens heel gezellige proeverij wel serieus op mijn honger zitten, want zelden heb ik zo een reeks slechte wijnen achter elkaar geproefd. Al steekt een serie-ervaring met te warme Duitse wijnen op Megavino 2006 deze wanprestatie aardig naar de kroon…

Ik betrapte mezelf er net op dat ik heel de voorbije maand met mijn proefnotities in mijn werktas heb rondgelopen, waar ze zich verscholen achter een outprint van Socio-historical linguistics and the history of French. Misschien onbewuste verdringing? Of impliciete weigering het dossier toe te voegen aan de collectie proefnotities die ik in het voorbije anderhalf jaar heb opgebouwd?
Wat er ook van zij, de Argentijnse wijnen van de proefselectie hebben de test niet bepaald doorstaan. De Etcharts, Torino’s en de Finca Flichmans van die avond hadden veel te veel alcohol en waren, op zijn zachtst gezegd, unidimensioneel. Als relatief betere uit de reeks kwamen de Malbec 2006 van Finca Flichman en een Tannat van Michel Torino van hetzelfde wijnjaar naar voor, maar die wijnen zou ik wel eens in een andere context willen proeven voor ik er een uitgebreidere proefnotitie en een genuanceerder oordeel aan wijd. Ik kies er dan ook bewust voor om niet dieper in te gaan op de identiteit en kwaliteit van de individuele wijnen.

Zijn Argentijnse wijnen nu slecht?
Een Homer-Simpsonwaardige ‘Doh’ is het enige antwoord op zo een foute vraag. Tsssk, tsssk. Een dergelijke veralgemening kan en mag niet gebeuren, hier moeten gewoon andere vragen gesteld worden. De wetenschapper in mij wordt wantrouwig bij een dergelijke reeks gelijkaardige ervaringen en gaat post factum op zoek naar een mogelijke oorzaak, of beter nog, en dat is waar mijn filologische voorkeur naar uitgaat, de zeer waarschijnlijke combinatie van verschillende factoren. Het probleem zit hier niet zozeer in de Argentijnse wijnen, maar in de selectie.
In de eerste plaats werd de wijnselectie duidelijk bepaald door een budgettaire beperking, met name een toplimiet van 9 euro. Nu heb ik daar niets op tegen als dat het enige beperkende criterium is: het is en blijft een mooie uitdaging om voor een redelijke prijs goede wijnen te vinden. De Sparkling Rosé van Jacob’s Creek bijvoorbeeld heeft anderhalf jaar kritisch proeven met glans overleefd en ik geniet er zeker een stuk bewuster van dan in het pre-Orbistijdperk. En dan had ik eigenlijk al aardig wat oud-wereldlijke Bordeaux, Chardonnays, Champagnes en Chablis op mijn actief staan, dankzij de ouderlijke voorkeuren...
Selectiecriterium nummer twee was blijkbaar het verkooppunt, want de wijnen kwamen van Colruyt of Carrefour. Tegen supermarktwijnen heb ik absoluut niets, want ik kan een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding meer dan waarderen, maar waarom enkel deze grootwarenhuizen? Zouden er echt geen Argentijnse wijnen voor dat budget te krijgen zijn in Delhaize, Cora, Lidl of zelfs de Aldi? Een wel heel retorische vraag… Bovendien zijn er kleinere wijnhandelaars die zelfs voor een dergelijk budget interessante flessen in hun aanbod hebben.
Het bijkomend probleem van een dergelijke beperkte selectie is dat de wijnen op de manier automatisch verengd werden tot een paar welbepaalde wijnbouwers en dus ook tot twee wijnstreken, i.c. Mendoza – de meest bekende en toeristisch ook de meest gehypete regio – en Salta in het noorden. Er waren dus slechts twee wijnstreken vertegenwoordigd van de tien (Jujuy, Tucuman, Catamarca, La Rioja, Cordoba, San Juan, La Pampa en Rio Negro) die gewoonlijk worden onderscheiden.
Ik hoef eigenlijk niet verder te gaan in mijn beschouwingen. Spijtig genoeg bleken de gehanteerde selectiecriteria niet te werken. En het had zo mooi kunnen zijn ... een mooi opgebouwde en gevarieerde reeks wijnen, zelfs binnen een budget van - laat ons afronden - maximum 15 euro per fles moet toch praktisch haalbaar zijn? Zeker als ik dan in een on-line nieuwsbrief van Decanter volgende headline onder ogen krijg: 'Argentina awards focus on affordable wines’ en in de eerste paragraaf al lees dat slechts één winnende fles, de witte blend Luigi Bosca Gala 3, meer dan tien dollar kost. Gezien de huidige koers van de dollar versus de euro, zelfs in de huidige economische crisis (want die is er, wat onze regering, of wat daarvoor moet doorgaan, ook beweert) en met importkosten erbij, moeten dergelijke wijnen toch voor een schappelijk bedrag te krijgen zijn in België.

Whishful thinking.
Dat belet me echter niet om stil te wensen dat ik ooit mag proeven van een paradepaardje als Cheval de los Andes, de joint venture van Roberto De la Mota en Cheval Blanc (zie o.a. Winespectator), of eens te controleren wat Michel Rolland produceert op Yacochuya en Val de Flores, zijn twee domeinen in Argentinië. In afwachting moet ik misschien toch eerst maar eens zelf een Argentijnse proeverij organiseren en beginnen waar deze post stopt.

Post Scriptum: a word of caution to this tale.
Deze post beoogt allerminst de organisator van de proeverij te bekritiseren: het was een uitermate gezellige proeverij waarbij excellente hapjes, bijzonder authentieke muziek en veel zwemmende humor werden geserveerd. Het is echter niet de eerste keer dat de wijnen door beperking tot één handelaar of zo tegenvallen, al heeft het ook al schitterende resultaten (ik denk dan maar aan de Zuid-Afrikaanse wijnproeverij) opgeleverd. Omdat dat in de eerste plaats voor de organisator niet zo fijn is, tracht ik dergelijke ervaringen te voorkomen door de mogelijke oorzaken op een rijtje te zetten.

Die outprint interesseert me ;-)
W.

Een artikel van W. Ayres-Bennett in French Language Studies (2001), 11 :-) Kwam je toevallig nog eens kijken op de blog of kwam je erop uit via gegoogle op socio-linguïstische topics? Wijn en linguïstiek sluiten elkaar niet uit, maar dat weet jij als geen ander, natuurlijk! Nog nieuws ivm mogelijke Nine O'clock shadowtastings?

Toch even mijn commentaar hier:

Ik, als slechte en overduidelijk niet-kritische selector, heb bewust de keuze gemaakt om me te beperken tot enkele wijnhuizen, waardoor de wijnen inderdaad van die 2 grootwarenhuizen in kwestie kwam. Als je moet kiezen uit een land met zo veel wijnen en wijnstreken, moet je ergens een lijn trekken - of tenminste, zo had ik het begrepen. Daarenboven was het mijn keuze om niet boven de 10 euro te gaan per fles en aldus meerdere wijnen te kunnen proeven. Zoals geweten zitten er soms pareltjes tussen de low budgetwijnen. Ok, hier vielen weinig pareltjes te bespeuren, maar dan nog vind ik dat er onterecht op de pianist wordt geschoten en deze pianist trekt hier alvast haar conclusies uit en zal 2x nadenken voor ze nog eens de stilgevallen proeverijen nieuw leven inblaast.
En dan nog deze rechtzetting: De flessen zijn wél verloot na afloop, al hebben sommigen ze geweigerd. En dat is toch wel een heel ander verhaal.

Bij deze,

L

Lousy wine critic.

@ Lydia,
Ik vind dat je wat onterecht uit je krammen schiet. Reageren op een publieke post die niemand concreet viseert (ik zeg het nog eens: lees goed en lees het postscript nu ook eens), kan anders. Die post toeschrijven aan iemand die hem niet geschreven heeft hoeft niet.
Ik begrijp wel dat je je wat persoonlijk 'gepakt' voelt, maar dat was Cabernettes bedoeling niet. Dat weet je ook wel. Wat ze wel wilde bereiken was een beetje een methodologische bezinning over het 'concept' van je proeverij. We proeven in de Orbis immers niet alleen expliciet om te leren of om nieuwe dingen te ontdekken maar vooral om heilige huisjes binnenstebuiten te keren en eens te zien wat er dan ook allemaal van 'aan' is. Als we dat willen doen, moeten we in de eerste plaats onze eigen manieren van naar wijn te kijken bevragen voor we overhaaste conclusies trekken. Zelfkritiek is dan ook van onschatbare waarde, denk ik.
Wat de verloting betreft: Cabernette heeft zich vergist en dat wordt ook rechtgezet.
En dan een rechtzetting van mijnentwege: jij bent helemaal geen lousy wine critic.

Dat van de verloting is inmiddels rechtgezet, waarvoor oprecht excuus.
Ik heb ook een paar frasen anders verwoord. Hopelijk staat mijn oorspronkelijke bedoeling nu voldoende in de verf en kan ondergetekende samen met de rest van de Orbis de pianiste in een volgend concert aan het werk zien als de allerminst lousy wine critic die ze is.

De 15 euro grens ? Wel wij organiseren er volgend voorjaar eentje: thema Argentinië, maximum grens 15euro en een poging om weg te blijven van de supermarkt argentijntjes (met mijn excuses aan Auchan wiens Clos de los Siete er normaal gezien wel zal inzitten). Ik houdt u op de hoogte.

Ik ben zeer nieuwsgierig naar het resultaat. 'Clos de los Siete' heb ik zelf liggen en dat is zeker een meevaller (toch voor de prijs). Al een idee wat de andere wijnen zullen worden?

Een reactie posten
Add to Technorati Favorites

Photobucket - Video and Image Hosting

Info

  • Officiële site van de Fratres Organoleptici
  • Volgende bijeenkomst: 04 januari 2008, Auprès de la manège à St.-Trond
  • Gezagvoerend chevalier: Amaronese
Info

Belgian wineblogging fellas:

E-mail


Heb je vragen of wil je ons iets laten weten? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!



Foodrank.eu

Powered by Blogger